Kancsalság ellenőrzés és stroboszkóp
2012-12-11 13:20:00
Gyurkovics Virág
Igazi multimédiás, nemcsak látható és hallható, hanem kőkeményen tapasztalható, átélhető, megízlelhető projektumokkal, térinstallációkkal, performansszal, kiállítással, filmvetítéssel, előadással és koktéllal nyílt meg a harmadik Medusa Filmnapok hétfő este.
Igazi multimédiás, nemcsak látható és hallható, hanem kőkeményen tapasztalható, átélhető, megízlelhető projektumokkal, térinstallációkkal, performansszal, kiállítással, filmvetítéssel, előadással és koktéllal nyílt meg a harmadik Medusa Filmnapok hétfő este.
Igazi multimédiás, nemcsak látható és hallható, hanem kőkeményen tapasztalható, átélhető, megízlelhető projektumokkal, térinstallációkkal, performansszal, kiállítással, filmvetítéssel, előadással és koktéllal nyílt meg a harmadik Medusa Filmnapok hétfő este Szabadkán, a Raktár Ifjúsági Klubban.
A fenti jelző pedig nem csupán egy hatásvadász képet kerget, valóban kőkemény érzéseket kiváltó, a hagyományos kiállítási formáktól teljesen eltérő tárlat tanúi lehettek az érdeklődők.
Palásti Andrea újvidéki fotóművész Strabizmus című kiállításán ugyanis, miután körbejártuk a monotonnak tűnő kiállítási teret – egy terem, falain körbe a szerbiai útlevelekből ismerős kancsal igazolványképekkel, középen asztal, rajta számítógép, szkenner, az egyik felén két útlevél ellenőr, a másik felén mi, a közönség – még nem sejtjük, hogy amint helyet foglalunk a székben, mi is a performansz részeseivé válunk, átélhetjük azt a szorongó, nyugtalanító érzést, amikor a határon, útlevélvizsgálat során a vámosok kellemetlenkedve megkérdezik tőlünk honnan jövünk, merre tartunk. Noha úgy érezzük, nincs semmi rejtegetni valónk, mégis alig várjuk, hogy vége legyen a procedúrának, és átléphessünk a másik térbe, Palásti másik kiállítására, a Balkan discoba, hogy a színes lámpák, a stroboszkóp keltette hangulatfények és a pultnál felkínált gin-tonic elfeledtesse velünk a kellemetlen élményt. Merthogy itt a megnyitó maga a belépés, a határon átlépés, amit csak érvényes útlevéllel (illetve egy-egy szemhunyással) lehetett megtenni.
A kiállítások megtekintését követően vászonra került még Palásti video performansza, a Vendégek című rövidfilm, melyet az alkotó előadása követett, ahol részletesebben is megismerhettük munkásságát, érdeklődésének tárgyköreit.
A Medusa Filmnapok megnyitóján a főszervező, Sirbik Attila köszöntötte a közönséget, aki arra is rávilágított, hogy miként kommunikál egymással az itt bemutatott három projektum. A Strabizmus című kiállítás a határátlépésről szól, arról, hogy Szerbia vízummentességének feltétele az ország lakosságának kollektív kancsalsága. A Balkan disco című kiállítás anyaga egy olaszországi szórakozóhelyen készült, amelyet kifejezetten a balkáni zenére mulató, balkáni vendégmunkások számára tartanak fönt, míg a Vendégek című video performansz szereplői egy hosztelben megszálló, Szerbiába érkező külföldi vendégek, akik átengedik magukat a balkáni életérzésnek. A három történet kapcsolata persze mindenkinél egyénileg, a háttérinformációk ismertében önmagukban keresendő, és éppen ez teszi olyan izgalmassá.
A következő napokban egészen szombatig hasonló lendületes és formabontó programokkal várja közönségét a Medusa Filmnapok. Hogy csak néhány példát említsünk, kedden itt lesz Igor Lazin, a Kistehén animációs figura atyja, szerdán Vicsek Károly, akinek betiltott filmjei kerülnek vetítésre, csütörtökön fiatal vajdasági alkotók munkáiból mazsolázva a rövidfilmek szinte minden műfajával megismerkedhetünk, pénteken dokumentumfilmeket láthatunk, szombaton pedig egy igazán tartalmas záróesten filmvetítésen, könyvbemutatón, valamint a Klopka za pionira zenekar koncertjén vehetünk részt.
A programokról, azoknak pontos időpontjáról és a helyszínekről részletesen a Medusa honlapján, www.medusa.vmmi.org címen olvashatnak. A belépés minden programra ingyenes.
Megjelenés: VajdaságMA
A fenti jelző pedig nem csupán egy hatásvadász képet kerget, valóban kőkemény érzéseket kiváltó, a hagyományos kiállítási formáktól teljesen eltérő tárlat tanúi lehettek az érdeklődők.
Palásti Andrea újvidéki fotóművész Strabizmus című kiállításán ugyanis, miután körbejártuk a monotonnak tűnő kiállítási teret – egy terem, falain körbe a szerbiai útlevelekből ismerős kancsal igazolványképekkel, középen asztal, rajta számítógép, szkenner, az egyik felén két útlevél ellenőr, a másik felén mi, a közönség – még nem sejtjük, hogy amint helyet foglalunk a székben, mi is a performansz részeseivé válunk, átélhetjük azt a szorongó, nyugtalanító érzést, amikor a határon, útlevélvizsgálat során a vámosok kellemetlenkedve megkérdezik tőlünk honnan jövünk, merre tartunk. Noha úgy érezzük, nincs semmi rejtegetni valónk, mégis alig várjuk, hogy vége legyen a procedúrának, és átléphessünk a másik térbe, Palásti másik kiállítására, a Balkan discoba, hogy a színes lámpák, a stroboszkóp keltette hangulatfények és a pultnál felkínált gin-tonic elfeledtesse velünk a kellemetlen élményt. Merthogy itt a megnyitó maga a belépés, a határon átlépés, amit csak érvényes útlevéllel (illetve egy-egy szemhunyással) lehetett megtenni.
A kiállítások megtekintését követően vászonra került még Palásti video performansza, a Vendégek című rövidfilm, melyet az alkotó előadása követett, ahol részletesebben is megismerhettük munkásságát, érdeklődésének tárgyköreit.
A Medusa Filmnapok megnyitóján a főszervező, Sirbik Attila köszöntötte a közönséget, aki arra is rávilágított, hogy miként kommunikál egymással az itt bemutatott három projektum. A Strabizmus című kiállítás a határátlépésről szól, arról, hogy Szerbia vízummentességének feltétele az ország lakosságának kollektív kancsalsága. A Balkan disco című kiállítás anyaga egy olaszországi szórakozóhelyen készült, amelyet kifejezetten a balkáni zenére mulató, balkáni vendégmunkások számára tartanak fönt, míg a Vendégek című video performansz szereplői egy hosztelben megszálló, Szerbiába érkező külföldi vendégek, akik átengedik magukat a balkáni életérzésnek. A három történet kapcsolata persze mindenkinél egyénileg, a háttérinformációk ismertében önmagukban keresendő, és éppen ez teszi olyan izgalmassá.
A következő napokban egészen szombatig hasonló lendületes és formabontó programokkal várja közönségét a Medusa Filmnapok. Hogy csak néhány példát említsünk, kedden itt lesz Igor Lazin, a Kistehén animációs figura atyja, szerdán Vicsek Károly, akinek betiltott filmjei kerülnek vetítésre, csütörtökön fiatal vajdasági alkotók munkáiból mazsolázva a rövidfilmek szinte minden műfajával megismerkedhetünk, pénteken dokumentumfilmeket láthatunk, szombaton pedig egy igazán tartalmas záróesten filmvetítésen, könyvbemutatón, valamint a Klopka za pionira zenekar koncertjén vehetünk részt.
A programokról, azoknak pontos időpontjáról és a helyszínekről részletesen a Medusa honlapján, www.medusa.vmmi.org címen olvashatnak. A belépés minden programra ingyenes.
Megjelenés: VajdaságMA