Kritika

Balkáni életérzés a Medusa Filmnapokon

Balkáni életérzés a Medusa Filmnapokon

Szerző: Orosz Ildikó

Kérem az útlevelüket! – ezzel a felszólítással fogadtak minket a Medusa Filmnapok nyitónapján. Még be sem léptünk a terembe, máris összeugrott a gyomrunk. Felidézték bennünk azt a feszültséget, amit évtizedekig éreztünk, ha ki akartunk lépni az országból. Mindannyian így reagáltunk, és valószínűleg ez már nem is változik meg. Az útlevélkezelés ...


Medusa invázió

Medusa invázió

Szerző: Brenner J. János

A Vajdasági Magyar Művelődési Intézeten belül épülő Vajdasági Magyar Film- és Mozgóképarchívum 2010-ben szervezte meg először a Medusa Filmnapokat. Szerencsére a rendezvény nem egyszeri vállalkozás volt, így idén újra megrendezésre került a szabadkai Lifka Art Moziban, méltó helyszínén. A szervezői koncepciókat illetően ebben az évben több újítás i ...


A zuhanás leképezése (Tolnai Szabolcs korai játékfilmjei)

A zuhanás leképezése (Tolnai Szabolcs korai játékfilmjei)

Szerző: Bencsik Orsolya

Mint a madárfiókák, olyanok Tolnai Szabolcs korai játékfilmjeinek fiatal szereplői – ülnek a fészekben, mely egy rozsdás szögön lóg, éppen ezért bármikor leeshet, nem biztonságos, talán soha nem is volt az, ülnek a ragacsos forróságban (Nyári mozi), a körülöttük széthulló, megváltozott világban (Arccal a földnek), és megpróbálják valahogy eltölteni ...


„Mint tébolyult pupilla néma” (Vajdasági irodalmi adaptációk a Buharov testvérek filmjein)

„Mint tébolyult pupilla néma” (Vajdasági irodalmi adaptációk a Buharov testvérek filmjein)

Szerző: Mikola Gyöngyi

MOLYTEJ / MOTHMILK Igor és Ivan Buharov, azaz Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél fiatal független filmkészítők, akik egyre nagyobb elismertségre tesznek szert mind a magyar, mind pedig a nemzetközi játékfilmes mezőnyben. A Buharovok a 90-es évek elején kezdték meg multimediális művészeti kísérleteiket, kisfilmjeikhez a Super 8-as technikát vála ...


A vágy modalitásai (Szegénység és művészet Csubrilo Zoltán Getto sor című dokumentumfilmjében)

A vágy modalitásai (Szegénység és művészet Csubrilo Zoltán Getto sor című dokumentumfilmjében)

Szerző: Mikola Gyöngyi

Ha Csubrilo Zoltán Getto sor című alkotását általánosabb szinten, a dokumentumfilmtörténet- és elmélet kontextusában próbáljuk meghatározni, értelmezni, Bill Nichols tipológiáját alapul véve performatív filmként írhatjuk le. Nichols a dokumentumfilmek és -videók terén hatféle ábrázolásmódot (alműfajt) különböztet meg: a költői, a magyarázó, a ré ...